onsdag 4 februari 2009

Må livet vara okränkbart

..
.

Må livet vara okränkbart

Må livet vara underbart

Må detta liv vara det ända jag har

En gåva från mor och far



Men ja, är det en gåva, låt då ingen få tvinga på mig det

Jag må vara, tacksam livet, så länge det är en frivillighet

En dag jag kanske tröttnar och vill inte ha något mer

Så låt livet vara okränkbart, låt mig få somna in, ifall jag om det ber



Länk till Skådespelerskan Gerd Hagmans uttalande i SVD
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2268395.svd
.
.

2 kommentarer:

Ada sa...

Thomas Öberg:
Du instämmer med Gert Hagman och har länkat till artikeln "Friska livströtta äldre som anser sig ha levt färdigt bör få rätt till dödshjälp." från din blogg:
http://www.respektfullt.blogspot.com
Du säger det på ett mycket vackert sätt. Jag blev glad att läsa vad du har skrivit och jag fick ännu flera impulser att våga skriva några av mina tankar.
Jag stödjer också hennes ord.

Jag respekterar de som inte vill ha dödshjälp. De ska säga sitt angående sin egna död och de ska höras, men… jag kräver att de ska respektera oss som är för dödshjälp. Ingen ska trampa på våra rättigheter!!!Sådan hjälp borde ingår i våra mest elementära rättigheter!!!

Vi ska ska inte behöva lida och förbjudas till att få hjälp till en värdig död för att andra inte vill ha den hjälpen själva.

Att få veta att vi hade sådant rätt skulle berika våra liv, varje minut av resten av våra liv!!!!!!!
Jag förstår inte varför många människor som är mot oss, som är så törstiga att rädda livet/ bevara liv, inte tar plats i stället i kampen mot bomber, svälten, osv., som dödar många, många, som vill leva.

Anonym sa...

Du är en klok människa när det gäller frågor om våra männskilga rättigheter. Jag instämmer att det är är en rättighet som borde ingår i våra mest elementära rättigheter!!